lördag 20 februari 2010

Mysdag


Utanför vräker snön ner. Fattar inte hur mycket snö det ska komma den här vintern. Har tyckt länge nu att det räcker med snö men inget jag tycker kan ju påverka vädret. Vi satsar på att vara inne och mysa idag istället.

Till 11-kaffet gjorde jag därför våfflor. Testade ett nytt recept som jag hittade på nätet, www.vafflor.se. Det var ett jätte gott recept som kommer att göras fler gånger. Vill ni också testa så kommer receptet här. Räckte till 8 laggar.

Vanliga svenska våfflor

Ett bra och enkelt recept på riktigt typiska, svenska våfflor. Frasiga och goda, varje gång!

Du behöver

125 g smör eller margarin
2 dl gräddmjölk*(helst gammaldags ekologisk mjölk)
4 dl vetemjöl
2 ägg
1 tsk bakpulver
2 dl iskallt vatten
* Det går även att göra våfflorna på vanlig mjölk.

Gör så här

Smält matfettet och låt det svalna. Vispa samman mjölk, mjöl, ägg och bakpulver till en slät smet. Rör i det smälta smöret och vattnet. Hetta upp våffeljärnet. Grädda.

Jag valde även att blanda i 1 msk vaniljsocker samt 1 tsk salt för mera smak. Servera med sylt, grädde eller glass och en kopp starkt kaffe. Mums!

3 kommentarer:

  1. Ett tips är också vichy-vatten. Så blir våfflorna sådär frasiga och härliga:)

    SvaraRadera
  2. Häftigt, det måste jag testa nästa gång vi bakar våfflor. Tack för tipset. :-)

    SvaraRadera
  3. Lieb, nu har det gått flera dagar seedan du fick tipset och vichy-vatten... Just saying... =)

    Patrik

    SvaraRadera