fredag 28 februari 2014

Nattjästa kanelbullar

Detta är ett projekt som precis som surdegen tar sin lilla tid. Men idag fanns den, tiden. Efter ett snabbt möte på jobbet på förmiddagen åkte jag hem till min Linus. Han var hemma från förskolan idag då han har haft feber i två dagar. Innan jag åkte lovade jag att idag skulle vi baka kanelbullar. :)


Linus hjälper till med att röra ihop fördegen. Den skulle sedan jäsa till sig i 5-6h i rumstemperatur. Tog en jättefin bild på den när den var färdig. Hög och bubblig. Men den lyckades jag nog radera tyvärr.

Fördegen blandades sedan ihop med resterande ingredienser och kördes till en deg i maskin. Jäste sedan i bunken i ca 60 minuter. Efter det kavlades den stora degen ut.


Fyllningen, bestående av kanel, smör, socker och lite vetemjöl, smetades på. Degen veks ihop likt ett brevpapper och kavlades ut igen.

Sen var det dags att göra bullar. Jag brukar vanligtvis göra bullar i formar för det är enklare. Men ärligt talat så är ju snurrade så mycket snyggare. :)


Linus som hela tiden fanns i närheten och upprepade samma fråga om och om igen: "är kanelbullarna färdiga snart?" Ni kan ju tänka er besvikelsen när jag sa att de inte är färdiga förrän imorgon. Då de ska stå och jäsa i kall ugn hela natten. :) Så där står de nu.

Vi får hoppas de blir värda tiden vi lagt på dem då vi smakar imorgon.


Mamma och Linus mys medan degen jäser. :)

Receptet kommer från bloggen Pain de Martin, nattjästa kanelbullar.

-Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar